Beroepspraktijkvorming

Informatie over BPV

Vanaf het 2de leerjaar ga je stagelopen, deze periode noemen we de Beroepspraktijkvorming. In het 2de leerjaar loop je gedurende 20 weken 24 uur per week stage op een polikliniek in een ziekenhuis en tijdens je 3de leerjaar loop je gedurende 40 weken 16 uur per week stage bij een huisarts. Tijdens de BPV (Beroeps Praktijk Vorming) ontwikkel je stap voor stap tot beginnend beroepsbeoefenaar. Hierbij zijn verschillende mensen betrokken die samen met jou je ontwikkeling volgen, evalueren en beoordelen. 

.





.

Hoe laat ik zien wat ik geleerd heb?

Elke BPV-periode wordt beoordeeld en is daarmee onderdeel van het formatieve toetsplan.

Bij een BPV-periode van een heel schooljaar worden twee beoordelingen gegeven.

Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

  1. Voor elke beoordeling wordt gebruik gemaakt van het gesprekformulier (zie bijlage 3 uit het formulier).
  2. De beoordeling (onvoldoende/voldoende/goed) bestaat uit een combinatie van opdrachten gericht op het beroep (kennis, vaardigheid) en goed werknemerschap (waaronder verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, aanwezigheid).
  3. De beoordeling is afgestemd op het niveau en het leerjaar van de opleiding.
  4. Een beoordeling van de voorgaande BPV-periode moet minimaal voldoende zijn voordat je examen mag doen.
  5. Bij het behalen van een onvoldoende ontvang je een negatief studieadvies. Een onvoldoende beoordeling wordt tevens gegeven op het moment dat je je BPV-periode zelf stopt of gestopt wordt door de BPV-plaats.
  6. Indien je in de opleiding twee keer een onvoldoende beoordeling krijgt, volgt een bindend negatief studieadvies.

Gesprekken op stage

Kennismakingsgesprek (BOL)

Voordat je op stage gaat heb je een eerste kennismaking met de organisatie waar je stage gaat lopen. Hier worden bijvoorbeeld wederzijdse verwachtingen besproken.

Introductiegesprek

In het introductiegesprek wordt besproken wat je (persoonlijke) leerdoelen zijn en hoe je initiatief neemt in je leerproces. Dit gesprek voer je met je werkbegeleider.

(Tussen)beoordelingsgesprek

Tijdens dit gesprek wordt jouw ontwikkeling beoordeeld van de afgelopen periode. Er wordt beoordeeld of je voldoende voortgang hebt aangetoond in kennis, vaardigheden en goed werknemerschap.

Specifiek voor het tussenbeoordelingsgesprek:

In het geval van een jaar BPV wordt de tussenbeoordeling opgenomen in je resultatenoverzicht, omdat de beoordeling onderdeel is van het formatieve toetsplan (Eduarte). Bij een kortere BPV-periode geeft de tussenbeoordeling inzicht in welke activiteiten je moet ondernemen om de beoordeling te behouden en/of te verbeteren

Hoe bereid ik me voor op een gesprek?

Een gesprek bereid je voor door de zelfscan in te vullen en je BPV-werkplan te updaten. Dit stuur je vijf werkdagen voorafgaand aan het gesprek naar je werkbegeleider en je BPV-docent.

Tijdens de gesprekken wordt de zelfscan gebruikt als gespreksleidraad. Bij een introductiegesprek kan er tevens gebruik gemaakt worden van bijlage 2 uit het gespreksformulier.

Van elk gesprek wordt verslag gemaakt in On Stage. Iedere betrokkene wordt op de hoogte gesteld van de inhoud van dit verslag.

In geval van een beoordelingsgesprek wordt er gebruik gemaakt van het beoordelingsformulier in bijlage 3 uit het gespreksformulier

Wie zijn er bij de stage betrokken?

Er zijn verschillende partijen betrokken bij je ontwikkeling in de BPV:

  1. Natuurlijk ben jij zelf betrokken. Je bent verantwoordelijk voor je eigen leerproces.


  2. De werkbegeleider (of praktijkbegeleider) begeleidt jou direct op de werkvloer. Zij is het eerste aanspreekpunt en observeert, instrueert en evalueert met jou je leerproces.

    Je werkbegeleider is de professional op de werkvloer en begeleid je op de inhoud van het beroep waarvoor je opgeleid wordt.

    De BPV-docent begeleidt jou tijdens de BPV-periode en monitort je leerproces. Tijdens contactmomenten tussen jou, je werkbegeleider en de BPV-docent heeft de BPV-docent de rol van gespreksleider. Je BPV-docent coacht jou in het nemen van verantwoordelijkheid voor je eigen leerproces.
    Binnen sommige organisaties is er een onderscheid gemaakt tussen de rol van de werkbegeleider en de opleidingscoördinator/praktijkopleider met betrekking tot bijvoorbeeld het voeren van een gesprek en/of het aftekenen van je opdrachten.

    De werkbegeleider doet een direct beroep op jouw zelfsturend leervermogen en verantwoordelijkheid. Daarnaast draagt de werkbegeleider zorg voor een veilig leerklimaat.

Stage opdrachten

Hoe werk ik aan mijn BPV doelen?

Je bereidt je voor door de stappen van de oefenopdrachten te volgen:

  • In de eerste twee weken:
    • Oriënteren
    • Plannen (inclusief het maken van een PAP)
  • Tijdens de stage:
    • Uitvoeren
    • Controleren
  • Laatste week van je stage
    • Reflecteren

Je vraagt gedurende je stage regelmatig mondeling en/of schriftelijk feedback aan collega’s en zorgvragers/cliënten zodat je weet of je goed bezig bent.

Stageopdrachten

In ieder leerjaar maak je diverse verplichte stage opdrachten. Kijk voor de inlevermomenten van je opdrachten op Its Learning.
De stage opdrachten worden nagekeken door verschillende docenten en zal een beoordeling invullen op jouw cijferlijst voor je gemaakte opdrachten.

Checklist schrijven van een verslag .

Reflectieverslag met behulp van STARRT .pdf

Inlevermappen oefenopdrachten

Oefenopdrachten cohort 2020
Oefenopdrachten cohort 2022
BPV BBL


Digibib

Presentielijst

presentielijst

Zelfscan, gespreksformulier en beroepshouding

Gespreksformulier bpv.docx

Feedbackformulier beroepshouding

On Stage

Het programma OnStage is ons stage-platform. We gebruiken dit programma o.a. voor de matching van stageadressen aan de studenten en wordt gebruikt door de BPV-docent voor het bijhouden van de voortgang van de student. Van ieder gesprek of contactmoment wat de BPV-docent heeft met het stage adres van de student wordt een verslag gemaakt in OnStage door de BPV-docent

On Stage

Contact

BPV bureau DaVinci college Gezondheidszorg en welzijn

Anne-Marie van Breugel
0886572351
bpvgw@davinci.nl

BPV-Docent opleiding doktersassistent

Monique Noldus (leerjaar 2)
mnoldus@davinci.nl

Thirza van der Linden (leerjaar 3)
tvanderlinden@davinci.nl

Marianne Corvers (leerjaar 3)
mcorvers@davinci.nl

Handboek

BPV handboek leerjaar 2 doktersassistente.pdf

BPV handboek Leerjaar 3 def.pdf

BPV handboek sector

 BPV handboek BBL def.pdf

It's Learning

Naar boven
/var/www/bib-doktersassistent-davinci.learningmatters.nl