Beroepspraktijkvorming BBL-doktersassistente

.

Wat ga je doen?

De BBL opleiding is erop gericht dat je de theorie en praktijk tegelijk volgt. Voor deze opleiding heb je dan ook een werkplek nodig van tenminste 24 uur per week. Daarnaast volg je wekelijks lessen op school. Tijdens de BPV (Beroeps Praktijk Vorming) ontwikkel je stap voor stap tot beginnend beroepsbeoefenaar. Hierbij zijn verschillende mensen betrokken die samen met jou je ontwikkeling volgen, evalueren en beoordelen. 


Hoe laat ik zien wat ik geleerd heb?

Elke BPV-periode wordt beoordeeld en is daarmee onderdeel van het formatieve toetsplan.

Bij een BPV-periode van een heel schooljaar worden twee beoordelingen gegeven.

Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:

  1. Voor elke beoordeling kan gebruik gemaakt worden van een gesprekformulier. Gezien het karakter van deze opleiding laten wij de vorm vrij aan de BBL student en werkbegeleider.
  2. De beoordeling (onvoldoende/voldoende/goed) bestaat uit een combinatie van opdrachten gericht op het beroep (kennis, vaardigheid) en goed werknemerschap (waaronder verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, aanwezigheid).
  3. De beoordeling is afgestemd op het niveau en het leerjaar van de opleiding.
  4. Een beoordeling van de voorgaande BPV-periode moet minimaal voldoende zijn voordat je examen mag doen.
  5. Bij het behalen van een onvoldoende ontvang je een negatief studieadvies. Een onvoldoende beoordeling wordt tevens gegeven op het moment dat je je BPV-periode zelf stopt of gestopt wordt door de BPV-plaats.
  6. Indien je in de opleiding twee keer een onvoldoende beoordeling krijgt, volgt een bindend negatief studieadvies.

Welke gesprekken moet ik inplannen?

Om je leerproces te bewaken, kan het helpen om vaste momenten in te plannen voor beoordelingsgesprekken. Dit laten wij geheel vrij aan de BPV en de BBL student. Hieronder tref je een overzicht van gesprekken die je zou kunnen voeren, om zo het leerproces te bewaken.

Introductiegesprek

In het introductiegesprek wordt besproken wat je (persoonlijke) leerdoelen zijn en hoe je initiatief neemt in je leerproces. Dit gesprek voer je met je werkbegeleider.

(Tussen)beoordelingsgesprek

Tijdens dit gesprek wordt jouw ontwikkeling beoordeeld van de afgelopen periode. Er wordt beoordeeld of je voldoende voortgang hebt aangetoond in kennis, vaardigheden en of je beroepshouding past bij goed werknemerschap.

De student draagt zorg voor de borging van de gesprekken.



Hoe werk ik aan BPV doelen?

Persoonlijk activiteitenplan (POP/PAP)

Het maken van een persoonlijk activiteitenplan kan jou helpen met het realiseren van je leerdoelen. Hieronder zie je een voorbeeld hoe je dit kunt doen. Wij laten het echter geheel bij de BBL student, in hoeverre hier gebruik van gemaakt wordt.

Voorbeeld van een leerdoel: 

Specifiek
Meetbaar
Acceptabel
Realiseerbaar
Tijdsplanning
Telefoongesprekken en vervolgactie
Gedurende 2 weken minimaal 10
Dit is haalbaar binnen een praktijk
Dit past bij de functie van doktersassistente
Gedurende 2 weken
Ik voer gedurende 2 weken minimaal 10 telefoongesprekken met patiënten die bellen met een hulpvraag, waarbij ik conform de praktijkafspraken de urgentie bepaal en een vervolgactie uitzet. Hiervan maak ik een reflectieverslag


Eindopdrachten

Gedurende de opleiding werkt de student aan verschillende eindopdrachten. Al deze opdrachten staan verder uitgewerkt in het toetsplan. Deze opdrachten schrijf je vanuit je BPV. Om te kunnen starten met de examens, dien je alle opdrachten en toetsen behaald te hebben met een voldoende of goed.

Wie zijn er bij de stage betrokken?

Er zijn verschillende partijen betrokken bij je ontwikkeling in de BPV:

De student. Natuurlijk ben jij zelf betrokken. Maak dus hele goede afspraken met je werkbegeleider en/ of afdelingshoofd over de te verwachten doelen die je daar dient te behalen. Maak ook afspraken wat zij daarvan willen zien. Denk hierbij aan reflectieverslagen voorzien van feedback van je werkbegeleider en/ of andere collega’s. Een andere mogelijkheid is, dat jouw werkbegeleider afdelingsgerichte leerdoelen opstelt, waar je aan moet voldoen. Spreek hierbij ook af, wat je daarvan moet laten zien en op welke manier. Besef steeds, dat jij als BBL student verantwoordelijk bent voor je eigen leerproces.

De werkbegeleider (of praktijkbegeleider) begeleidt jou direct op de werkvloer. Hij/ zij is het eerste aanspreekpunt en observeert, instrueert en evalueert met jou je leerproces.

Je werkbegeleider is de professional op de werkvloer en begeleidt jou op de inhoud van het beroep waarvoor je opgeleid wordt.

De afdelingshoofd. Jouw organisatie en daarmee je afdelingshoofd is opdrachtgever en dus bepalend voor de facilitering van jouw opleiding. Het is dus normaal dat er verwachtingen en regels zijn vanuit jouw werkgever. Bespreek dat goed met elkaar en leg dingen voor jezelf vast. Het kan voorkomen dat jouw werkgever informatie wil hebben vanuit school als het gaat om jouw leerproces. Deze informatie zullen wij dan ook verstrekken, waarover wij jou uiteraard informeren.

Da Vinci college. Het Da Vinci college draagt zorg voor het theoretische deel van de opleiding. Jij mag verwachten dat de eindtermen waar jij aan moet voldoen, worden aangeboden op school. Dit kan zijn met behulp van hoorcolleges, praktijklessen en/ of zelfstudie met daarbij coaching van je studieloopbaanbegeleider.

Handboek en documenten

BPV handboek BBL  

Checklist schrijven van een verslag .

Reflectieverslag met behulp van STARRT .pdf

Authenticiteitslijst.pdf

Presentielijstbpv.xlsx

Aangepast voor BBL Gespreksformulier BPV 0.1 BOL stage .pdf

Informatie examinatoren

Iedere BBL-student voert in de praktijk examens uit. Een en ander staat hierover uitgelegd bij examinering. Examinatoren vanuit de praktijk dienen voorafgaand aan de examens, geschoold te zijn als examinator. Hiervoor bestaat de mogelijkheid om een E learning praktijkexamen te volgen.

Inloggen digibib voor je examens

Digibib

Inlevermap eindopdrachten

Eindopdrachten BBL



Naar boven
/var/www/bib-doktersassistent-davinci.learningmatters.nl