Gezonde leefstijl (KD0219) BBL

.

Waar gaan we het over hebben?

.

In dit keuzedeel wordt gesproken van 'erkende' of 'kansrijke' beweegprogramma's (interventies) hiermee is bedoeld dat er gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld interventies die zijn opgenomen in de Interventiedatabase Gezond en Actief Leven. De Interventiedatabase Gezond en Actief Leven is een gezamenlijk initiatief van Nederlands Instituut voor Sport en Beweging (NISB) en RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) in samenwerking met Trimbos-instituut. In de database zijn actuele leefstijlinterventies opgenomen die in Nederland beschikbaar zijn. Zie: Database

Relevantie van het keuzedeel
Dit keuzedeel vormt een verdieping op kwalificaties sport en bewegen op niveau 3 en 4. Gezondheid en sport komt in het kwalificatiedossier aan de orde, dit keuzedeel focust op het belang van een gezonde leefstijl. De beginnend beroepsbeoefenaar leert deelnemers/cliënten te begeleiden naar een gezonde leefstijl.


Beschrijving van het keuzedeel
In het keuzedeel 'Gezonde leefstijl' leert de beginnend beroepsbeoefenaar kansen te signaleren om een gezonde leefstijl van deelnemers te bevorderen. Als 'ambassadeur gezonde leefstijl' benut hij deze signalen door samen met anderen actie te ondernemen. Hij geeft informatie en advies over een gezonde leefstijl en voert beweegprogramma's uit waarbij hij deelnemers begeleidt bij aanpassing c.q. verandering van leefstijl.


  • D1-K1-W1: Signaleert en benut kansen voor het bevorderen van een gezonde leefstijl
  • D1-K1-W2: Geeft informatie, voorlichting en advies over een gezonde leefstijl
  • D1-K1-W3: Voert een beweegprogramma uit

Wat ga ik hierover leren?

.

De beginnend beroepsbeoefenaar:

  • heeft kennis van fysieke en mentale belasting van deelnemers
  • heeft kennis van gezonde, actieve leefstijlen / gezond leefpatroon
  • heeft kennis van relevante eigenschappen en eventuele ziektebeelden van doelgroepen in relatie tot gezonde leefstijl
  • heeft kennis van concepten als gezonde school / wijk / stad
  • heeft kennis van ‘de sociale kaart’ van kennisinstituten met erkende leefstijl interventies en leefstijlprofessionals
  • heeft kennis van ‘gezondheidsmetingen’ en verkregen waarden (insuline, cholesterol, bloeddruk, bmi) en de consequenties
  • daarvan voor de gezondheid
  • heeft kennis van BRAVO (voldoende bewegen, niet roken, matig alcoholgebruik, gevarieerde voeding en tijd voor
  • ontspanning)
  • heeft kennis van de begrippen universele, selectieve, geïndiceerde en zorggerelateerde preventie
  • heeft kennis van de grenzen van zijn eigen bekwaamheid en verantwoordelijkheid
  • heeft kennis van een sociale en fysieke omgeving die een actieve leefstijl en gezonde voeding bevordert resp. belemmert
  • heeft kennis van erkende en/of kansrijke leefstijlinterventies
  • heeft kennis van gezondheidsclaims in relatie tot nieuwe voedingsproducten
  • heeft kennis van het realiseren van duurzame gedragsverandering
  • heeft kennis van motivatietechnieken
  • heeft kennis van preventie in het kader van gezondheid
  • heeft kennis van technologische mogelijkheden om een gezonde leefstijl te ondersteunen
  • kan een leefstijlanalyse uitvoeren
  • kan erkende en/of kansrijke beweegprogramma's toepassen om gezond gedrag te bevorderen
  • kan feedbackvaardigheden toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden
  • kan kansen signaleren voor het bevorderen van een gezonde leefstijl
  • kan mogelijke/gewenste samenwerkingspartners enthousiasmeren en samenbrengen
  • kan motivatie- en begeleidingsmethodieken toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden
  • kan optreden als ambassadeur en aanjager van een gezonde leefstijl
  • kan protocollen en richtlijnen toepassen met betrekking tot: gezondheid, hygiëne en veiligheid
  • kan samenwerken aan gezonde leefstijlprojecten in een multidisciplinair team
  • kan social media benutten ten behoeve van zijn werkzaamheden
  • kan sociale vaardigheden toepassen in relatie tot zijn werkzaamheden

.

Lesplanning BBL

In jouw dagelijkse praktijk krijg je te maken met advisering en navolgen van gezonde leefstijl. Denk hierbij aan het geven van voorlichting aan zorgvragers, het maken van afspraken met betrekking tot gezonde leefstijl en zorgvragers, maar mogelijk ook op persoonlijke vlak. Dit keuzedeel voer je dan ook, na een korte instructie, zelfstandig uit. Door je dagelijkse werkervaring om te zetten in de opdrachten die we hebben geselecteerd voor de BBL opleiding, hopen we jou meer bewust te maken van de nut en noodzaak van een gezonde leefstijl. Daarbij pas jij jouw leerstof vanuit de praktijk en de gemaakte opdrachten toe. 

Om dit keuzedeel te kunnen examineren ben je het minimale aantal uren werkzaam in de beroepspraktijk om zo werkervaring op te doen. Daarnaast maak je onderstaande opdrachten. 

Het examen bestaat uit een gedragsobservatie en een productbeoordeling. Eén van de criteria is dat je het BRAVO model kunt toepassen. Let er dus op bij het maken van de opdrachten, dat je dit model in ieder geval kent.


  • Je maakt de opdrachten zelfstandig.
  • Op het moment dat je aan 20 of meer (XP) punten zit, mail je de docent en toon je aan de vereiste (XP) punten te hebben.
  • Daarna vraag je een GO aan om te kunnen examineren op dit keuzedeel.


Lesopdrachten

Opdracht waarom een gezonde leefstijl
Opdracht BRAVO model introductie.docx
Opdracht BRAVO model in relatie tot voeding

.

Informatie

BRAVO

Video

Het examen

Toelichting examen gezonde leefstijl

Examenopdracht specifiek JGZ

All you can learn

All you can learn

Naar boven
/var/www/bib-doktersassistent-davinci.learningmatters.nl