Werken vanuit de basisprincipes van kwaliteit en veiligheid

.

Waar gaan we het over hebben?

.

     

  • Uitleg: wat houdt het vak praktijkmanagement in

    Toelichting kerntaak B1 - K3 Praktijkvoering (kwalificatiedossier)

    Wetten gezondheidszorg

    Relatie met het thema veiligheid voor jezelf en de ander

    Highlights bespreken uit het hoofdstuk werken vanuit de basisprincipes van kwaliteit en veiligheid (komt bij thema veiligheid voor jezelf en de ander terug)

Wat ga ik erover leren?

.

         

  • Je weet wat praktijkmanagement inhoudt.
  • Je weet wat beroepsgeheim is.
  • Je kent het bestaan van de wet BIG
  • Je kunt benoemen waarom het gebruik van protocollen van waarde zijn in het kader van kwaliteit en veiligheid.  

Lesopdracht

Beroepsgeheim/AVG
Wetten in de gezondheidszorg

Richtlijnen en protocollen
 
Wkkgz: Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg
 

7.13 De klachtenwet Wkkgz

In 2016 is de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg) van start gegaan. Belangrijke eisen waar huisartsenpraktijken aan moeten voldoen zijn:
  • Elke huisartsenpraktijk moet een klachtenregeling hebben (zie www.lhv.nl).

  • De patiënten moeten over deze klachtenregeling geïnformeerd worden via een praktijkfolder of via de website van de praktijk.

  • De praktijk stelt een klachtenfunctionaris aan die kan bemiddelen bij klachten en onvrede.

  • De praktijk moet aangesloten zijn bij een onafhankelijke geschilleninstantie. Deze geschilleninstantie kan eventueel een schadevergoeding eisen van de praktijk.

  • Elke praktijk moet een VIM-procedure hebben. VIM betekent Veilig Incidenten Melden (zie par.  7.12).

  • Incidenten die merkbare gevolgen kunnen hebben moeten aan de patiënt gemeld worden en in het dossier worden opgenomen. Als de patiënt overleden is, wordt het incident doorgegeven aan de nabestaanden.

  • Bij een sollicitatieprocedure worden nieuwe medewerkers gecontroleerd. Hebben ze echt het diploma behaald? Zijn ze echt wie ze zeggen te zijn?

Bij de klachtenafhandeling kan de patiënt maximaal drie stappen doorlopen.1.Eerst probeert de huisarts of de klachtenfunctionaris van de praktijk om de klacht zelf op te lossen tijdens een gesprek.
 
2.Als dat niet lukt, volgt bemiddeling door een regionale klachtenfunctionaris van bijvoorbeeld SKGE (Stichting Klachten en Geschillen Eerstelijnszorg).
 
3.Daarna kan bemiddeling plaatsvinden door de onafhankelijke geschilleninstantie huisartsenzorg. Die komt met een bindend oordeel.


Huiswerk

.

Hoofdstuk 7

Video en/ of afbeeldingen

It's Learning

Werken vanuit de basisprincipes van kwaliteit en veiligheid




Naar boven
/var/www/bib-doktersassistent-davinci.learningmatters.nl