Van jong tot oud periode 6
.
Waar gaan we het over hebben?
.

- Een doktersassistent komt vaak in aanraking met informatie over geneesmiddelen.
- Ook moet de doktersassistent uitleg kunnen geven over geneesmiddelen en veel kennis hebben over bijvoorbeeld de werking en bijwerkingen.
- In deze les kijken we eerst naar een aantal basisbegrippen; wanneer noemen we een middel een geneesmiddel?
- Hadden onze voorouders al geneesmiddelen en hoe wordt een nieuw geneesmiddel ontwikkeld?
- Tenslotte kijken we naar welke globale werking een geneesmiddel kan hebben; is het bijvoorbeeld om te genezen of alleen om de bijwerkingen te verzachten/ weg te nemen?
- Inleiding farmacologie
- Naamgeving medicijnen, toedieningsvormen en -wegen in relatie tot diverse ziektebeelden
- Werking medicijnen en bijwerking opname, omzetting en uitscheiding in relatie tot diverse ziektebeelden
- Op It's Learning vind je actuele handouts, inlevermap voor opdrachten en huiswerk.
Wat ga ik hierover leren?
.

- Je kunt in eigen woorden de volgende begrippen uitleggen: farmacologie, farmacie, klinisch onderzoek
- Je kunt uitleggen hoe de geschiedenis van de geneeskunst globaal verlopen is tot nu toe
- Je kunt voorbeelden noemen van redenen voor het maken van nieuwe medicijnen
- Je kunt uitleggen welke stappen er genomen worden bij het ontwikkelen van een nieuw medicijn
- Je kunt uitleggen op welke verschillende manieren medicijnen kunnen werken
- Je kunt uitleggen wat het verschil is tussen reguliere- en alternatieve geneeskunde
Wat heb ik nodig?
Toetsing
.
| Toetsen |
De lessen
| Les
|
Onderwerpen
|
| 11 | Aandoeningen aan het zenuwstelsel
|
| 12 | Anti depressiva
|
| 13 | Anti psychotica
|
| 14 | Oog deel 1
|
| 15 | Oog deel 2
|
| 16 | Oefenen met farmacotherapeutisch kompas
|
| 17 | Herhalen
|
| 18 |
|