Studiehandleiding BBL

.

Inleiding

Beste student

Voor je ligt de studiehandleiding voor de opleiding doktersassistente voor leerjaar 1.

Gedurende deze periode gaan we ons met de verschillende vakken oriënteren en verdiepen op trauma, extremiteiten en de huid. In bovenstaand overzicht vind je de praktische informatie over deze lesperiode.

Randvoorwaarden

Om deze periode succesvol af te kunnen ronden, is het belangrijk dat je tenminste 80 % van de lessen aanwezig bent in de lessen, zowel de theorielessen als de praktijklessen. Daarnaast is het noodzakelijk om de voorbereidende opdrachten en/ of betreffende hoofdstukken zelfstandig uit te voeren.

Motivatie

De inhoud van de lessen helpen jou als student doktersassistente verder te bekwamen in je beroep en je dus voor te bereiden op het werken als doktersassistente. Zodra je de theorielessen en praktijklessen hebt gevolgd en je de theorietoets met een voldoende hebt afgerond, ben je bekwaam om de vaardigheden in de praktijk uit te voeren.

Om je voor te bereiden op de theorietoets, volgen hieronder 3 voorbeeldvragen. Het betreffen 2 meerkeuzevragen en 1 open vraag.

Voorbeeldtoets

Je hebt triage uitgevoerd bij een patiënt en jij komt erop uit dat het hier gaat om een U1. Wat is U1?

  • Uitval van ten minste één vitale functie-dat betekent reanimatie.
  • Levensbedreigend: de huisarts moet meteen naar de patiënt toe. Ook de ambulancedienst kan meteen worden gewaarschuwd
  • Spoed: de huisarts moet de patiënt binnen een uur zien. De patiënt moet waarschijnlijk naar de afdeling Spoed Eisende hulp
  • Dringend: de huisarts moet de patiënt binnen enkele uren zien in verband met medische of emotionele redenen.
Constitutioneel eczeem kent verschillende soorten symptomen. Welke van onderstaande symptomen zijn typisch voor eczeem?
Koorts, pijn, jeuk en roodheid
Roodheid, zwelling, schilfers en jeuk
Allergie, pijn, pus en ontsteking
Spierpijn, koorts, koude rillingen en hoesten.
  • De heer Bakker spuit al jaren insuline omdat hij suikerziekte heeft. Hij is hard aan het werk geweest op de boerderij en heeft niet de tijd genomen om te eten. Volgens zijn vrouw werd hij daarna onrustig en begon hevig te zweten. Hij kon de suikerklontjes die hij altijd bij zich heeft niet zo snel vinden. Langzaam werd hij verward en raakte hij bewusteloos. H
Leg in eigen woorden uit hoe het kan komen dat dhr. Bakker bewusteloos raakt?
 



Planning
Leerjaar 1 en leerjaar 2
Werkprocessen
B1-K1-W1 /W2
DA-B-K2-W1/ W2 /W3
DA-B-K3-W1/ W2  
DA-B-K4-W1/ W2/ W3/ W4
k0101
k0219
K0125
Omschrijving

Voorkennis
Ervaring als professional in de jeugdgezondheidszorg zonder theoretische kennis
Verantwoordelijk
Team DA
Docenten en praktijkinstructeurs
Herma van der Schelde en Christel de Bruijn
Vak(ken)
Anatomie, pathologie, farmacologie en WAD
Formatieve toets(en)
Formatieve toetsen











Studiebelastinguren

Begeleide onderwijstijd 
260 klokuren
Zelfstudietijd
130 klokuren


Leermiddelen

Leermiddelen
Medische achtergronden bij triage doktersassistenten
Medisch technisch handelen voor doktersassistente
Anatomie fysiologie voor het MBO
Pathologie voor het MBO
Module farmacologie (licentie dat zal je leren)
NHG triagewijzer
Thuisarts.nl
Digibib licentie








Lessentabel

Naar boven
/var/www/bib-doktersassistent-davinci.learningmatters.nl